Last Minute






Siapa pernah mengalami situasi di atas? It is always happen to me. Suka bebenor nak tangguh-tangguh kerja. Do not happen only during examination, but almost everything ok. Bertangguh tu bukan amalan mulia. Tahu tapi masih nak buat jugak. Benda macam ni berlaku sebab hidup tak dak discipline. Hoi, dah tua pun still tak tahu time management. Sikap ni serius kena ubah.

Lecturer suruh hantar assignment pada sekian-sekian hari. Cek kalender, cakap kat diri sendiri, "Oh, minggu depan kena submit. Lambat lagi." Put them aside and berjimba tak ingat dunia. Bila dah nak dekat tarikh submission mula gelabah tak tentu pasal. Pastu kutuk diri sendiri. Geram dengan diri sendiri. Loss idea, blurr pastu tak tau nak buat apa. Stress tak tentu hala. Pernah sekali kena hantar assignment agama. Dah siap dah cuma tinggal nak edit isi. Tangguh dulu kononnya edit je pun bukan lama mana. Malam tu edit dan tetiba lappy hang, dan mati tetiba. Tak ke rasa nak baling je lappy ni. Mulalah berdoa supaya data tak hilang. Masa tu jugaklah janji kat diri sendiri kata tak nak buat macam ni dah. Janji nak buat awal-awal. Tapi, sayangnya, janji tinggal janji..




Pernah kena tegur dengan lecturer sebab hantar tutorial dengan tulisan cakar ayam. Itu gara-gara buat kerja tutorial pada pukul 6 pagi sejam lebih sebelum ke kelas. Tiga soalan je pun. Tapi, nak jawab satu soalan tu pun take time tau. Satu soalan kena huraikan berjela-jela dah macam karangan pmr. Gila tak? Dah last minute tulisan pun ala-ala bajet doktor la kan. Macam mana lecturer nak bagi baca dan bagi markah kalau dia tak faham. Nasib baik, dia suruh salin semula dan hantar kat dia balik. Sempoi la kalau dapat lecturer macam ni kan tapi agak-agak la. Bukan semua benda nak bernsib baik. Buatnya nasib tak baik macam mana? Markah kalau dapat telur ayam macam mana? Walaupun sikit markahnya, still bagi kesan dekat carry mark. Tu yang kena buat betul-betul sebab carry mark sangat penting.. Huhuhu...

Satu tabiat aku ialah suka mengemas last minute. Aku akan kemas barang-barang sehari atau dua hari sebelum balik ke kolej. Bila dah kemas last-last minute ni mula la ada barang tertinggal la, bawak barang-barang tak penting la. Pastu suruh parents hantar. Kalau kolej sebelah rumah boleh la kan nak menghantar. Sebelum nak dapat barang tu kena tadah telinga dengar parents membebel. Mulalah masa tu rasa macam mama dah tak sayang aku. Sob... sob... Padahal kau tu yang tak sayang diri sendiri. Dah, padan muka dengan kau.    



Study last minute pun sering terjadi pada diri aku. Kalau gifted, otak macam sponge boleh serap segala benda no hal nak study bila pun. Ni nak menghafal satu bab pun rasa macam penuh otak ada hati nak study last minute. Study week seminggu, orang lain pulun sakan study aku pulun tidur weh. Sadis sungguh diri ini. Gap between papers ada dalam empat hari still tak insaf lagi. Even untuk subjek anatomy yang banyak kena hafal tu pun aku boleh pandang sebelah mata. Bila dah nak dekat exam mula nak stay up bagai. Minum nescafe, kopi empat lima cawan. Otak nak rest tapi bagi pressure pulak kat otak. Macam mana otak nak berfikir dengan elok. Pastu sanggup tak turun beli makanan sebab bila turun beli makanan ambik masa setengah jam. Pada masa tu tiga puluh minit itu rasa sangat bermakna sampai sanggup berlapar padahal sebelum ni dok layan running man dua tiga jam tak rasa pulak yang dua tiga jam dihabiskan dekat running man sangat bermakna. -Sigh- Itulah namanya manusia. 

Macam sama je situasi kita..

Sekarang ini dalam proses muhasabah diri untuk jadi yang terbaik. Umur makin naik so, handle sesuatu pun harus dengan matang. Ya, urus masa dengan matang. Aku harus berterima khas kepada my roomie. Aku akan cakap dengan dia yang aku tak nak tegok running man, tidur or buat benda-benda tak berfaedah. So, room-mate aku ni akan tegur aku bila aku terlepas daripada landasan kebenaran. LOL.. Tegur bukan tegur biasa ye tapi lebih kepada perlian. Perli dia tu perghh..mendalam dan kadang-kadang aku makan dalam. Tapi, disebabkan perlian itulah aku akan lupakan benda-benda lagha dan sambung study. Haha.. Sangat berkesan.  


That is so true 

No comments:

Post a Comment