Potato Salad

Assalamualaikum..

Nak kongsi dengan korang resepi yang mudah. Sangat simple resepi ini. Sebenarnya aku bukanlah penggemar makanan yang bermayonis ni sebab entahla..Cuma adik-adik aku ni rajin betul suruh aku buatkan potato salad ni untuk diorang. Aku pun rajinkanlah diri untuk membuat benda alah ini sebabnya mudah je..Kalau diorang suruh aku buat lontong ke kari kepala ikan memang aku fikir empatpuloh kali jugak lah..


Bahan-bahan :


Ubi kentang

Telur
Tomato ceri
Salad
Mayonis
Sosej
Susu low fat
Bawang merah
Lada Hitam
Garam

Cara-cara :


  1. Rebus ubi, telur, sosej. Ubi tu rebus jgn terlalu empuk sebab takut jadi mash potato.
  2. Potong sosej, tomato ceri (kalau tak ak potong pon tak apa) , bawang merah, ubi, salad dan telur. nak potong tu tak kesahlah bentuk apa nak tiga segi, love, bulat pun boleh sebab korang yang nak makan.
  3. Campur bahan-bahan tadi bersama-sama mayo and susu low fat.
  4. Last kali, tambah garam ikut sedap rasa dan lada hitam ikut suka hati.
  5. Hias dan makan.     
Senangkan? Aku rasa budak 8 tahun boleh buat ni. Kalau ada anak ke atau adik yang nak main masak-masak suruh diorang guna resepi ni. Tak de lah nak kena petik daun belakang rumah lepas tu pergi rumah jiran petik bunga ros diorang. Mau tak kena marah sebab punyalah lama mak cik tu tunggu bunga ros dia nak berbunga alih-alih bila dah berbunga kena curi pulak..haha..Kenangan kot.. Sorry tak ada gambar sendiri sebab dah habis kena makan dengan adik-adik yang super gelojoh.. So, letak gambar hasil sumbangan cik google.. 

Lebih kuranglah dengan aku punya tapi dia tak letak black paper ^.^

No comments:

Post a Comment