Ghost

Assalamualaikum 


Hari ini nak share satu korean drama yang aku rasa sangat awesome. This just my opinion. Tiga empat kali jugak la aku dok ulang ulang cerita ini sebabnya cerita ini tidak bosan. Sungguh aku tak tipu. Tanjuk cerita ini seperti tajuk enteri aku iaitu Ghost. Ghost?? Seram ke?? Ok drama ini bukan pasal hantu ke makhluk halus mahupun jin ataupun syaiton.. No..no.. Aku tak akan tegok cerita-cerita yang bergenre bergini.

Cerita ini mengenai dunia kepolisan. Kenapa Ghost? Sebab cerita ini pasal jenayah siber yang sesiapa pun boleh terlibat tetapi identiti penjenayah tu susah nak trace macam hantu lah jugak. Aku suka tengok cerita-cerita yang bersiri penyiasatan seperti CSI, Bones, drama-drama kepolisan dan seangkatan dengannya. Since I was in standard two. Dulu-dulukan TV3 pukul 6 petang tak silap selalu tayang cerita cina kan. Kalau yang tentang kepolisan tu yang aku paling minat. Sampai ayah aku predict I'll be a police woman someday. Tapi, entah macam mana sesat in medical field. Dulu konon-konon nak jadi ahli forensik tapi kita hanya merancang sahaja kan. Well, every happens for a reason. Tapi minat yang mendalam terhadap drama sebegini tidak pernah pudar. 


Bajet-bajet nak jadi polis macam ini. Muahaha..

Back to the main topic. The synopsis is about Kim Woo-hyun is the only son of a prominent police officer. Determined to make his own mark, he breezes through police academy, and along the way racks up accolades, top of the class honors, a lot of praise and perhaps envy from his colleagues.Assigned to the cyber investigation unit, detective Kim finds himself entrenched in an intense cat and mouse game with faceless enemies in the cyber world. Tirelessly hunting hacker named Hades, he traces the hacker's location to an apartment building and arrives just in time to witness an actress fall to her death from the high-rise. What appears initially to be a suicide case reveals a trail of crime and conspiracy that leads to an enigmatic nemesis, and may link right back to Woo-hyun himself.

Overall cerita ini pasal jenayah dunia siber, hack orang bagai. Sesiapa yang suka cerita ceggini diharuskan menontonnya. Diharuskan tau bukan diwajibkan. Hehe.. Aku suka cerita ini sebab dengan cerita ini baru aku tahu yang rupa-rupanya bahaya gak bila orang hack kita punya akaun atau komputer kita. Pastu cerita ni banyak mengajar aku yang tak semua orang yang baik dengan kita tu betul-betul baik. Boleh jadi dia tikam kia dari belakang dan yang kawan yang kita rasa annoying tu yang kadang-kadang kawan yang paling baik untuk kita. 

Pastu drama ni mula-mula aku suka kat hero dia pastu lama-lama jadi tak suka sebab macam eh dia ni jahat ke? Pandai betul nak kelirukan perasaan penonton tau. Orang yang tak aku sangka-sangka boleh jadi penjahat. Sebab tu cerita ni tak bosan sebab aku asyik fikir siapa penjenayah yang sebenar dan di kalangan  team diorang pun ada pembelot. So, best cerita ni. Yang penting korang kena tengok wokey..



Barisan pelakon
Salah satu babak dalam cerita ini.

Geng cyber investigation unit. Dalam ramai-ramai ni ada pembelot. Siapakah?

No comments:

Post a Comment