BAHAYA PARABEN

Assalamualaikum..


Ok girls and boys please check your cosmetic product now!!  ada tak dekat ingredient produk korang bahan seperti paraben? methylparaben? propylparaben? Hmm, kalau ada itu korang kenalah berhati-hati ye. Nak tau sebab apa? Jom baca.

Apa itu paraben?

Aku pun tak tahu pasal paraben ini. Sampailah suatu hari ustazah aku cerita pasal benda alah ini.. Ustazah aku cakap kalau produk kita ada bahan-bahan ni kita kena elakkan beli produk itu. Ok paraben ni sebenarnya bahan kimia yang  digunakan sebagai bahan pengawat terutamanya dalam bidang kosmetik dan juga bidang farmasutikal. Biasanya dijumpai di syampu, pencuci muka, pelembap, toner, deodorant, dan macam-macam la.

Aku buat sedikit research pasal paraben ni selepas ustazah aku cakap benda ni bahaya. Benda ni banyak digunakan sebab murah dan long-lasting. Di barat, penggunaan paraben ini menjadi kontroversi sebabnya sesetengah kajian mendapati paraben terdapat di cell-cell breast tumors. Dalam erti kata lain, bahan ini baleh membawa kepada breast tumors. The European Journal of Cancer Prevention melaporkan bahawa sesipa yang sering memakai deodorant yang mengandungi paraben, ada kaitan dengan tanda-tanda awal untuk mendapat penyakit breast cancer. 

Namun pengusaha-pengusaha kosmetik ini membantah dan tidak mempercayai akan fakta ini kerana bagi mereka bukti tersebut tidak kukuh walhal kerana paraben ini murah dan juga dihapuskan, akan menjejaskan perniagaan mereka. 

Jadi, disarankan korang meneliti dahulu produk yang korang nak beli. Takut kalau tersalah beli kita yang merana. Tolong jadi pengguna yang bijak ye.. Kalau boleh beli produk "paraben free" ok?




No comments:

Post a Comment